امام صادق (ع) :  کسی که نسبت به آبروی مردم پرده‌دری کند، آبروی خودش دریده می‌گردد.

پردیس آریافر: به گزارش اختصاصی آریاورزش، شب گذشته برنامه ۵+۱ در حالی به روی آنتن شبکه شما رفت که دو روز پیش خبری مبنی بر تهدید سعید معروف، کاپیتان تیم ملی و باشگاه پیکان از سوی عوامل برنامه ۵+۱ بر روی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفته بود. با وجود اینکه این خبر واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و حتی تهیه‌کننده این برنامه در مصاحبه با رسانه آریاورزش به گونه‌ای سعی در تکذیب این مطلب داشت، اما برنامه تأسف‌بار شب گذشته را با شمشیرهای از رو بسته آغاز کردند و این مهر تأییدی بود بر صحت و سقم خبری که تکذیب شده بود. خصوصا آن که پیمان اکبری سرمربی باشگاه پیکان پس از این که روی خط آمد٬ در خصوص حواشی ایجاد شده گفت خواسته‌ی شما مشخص است و به آن نیز رسیدید، اما امیدوارم دیگر چنین برنامه‌ای را سر بازیکن من پیاده نکنید.

انتظار می‌رفت پس از صحبت‌های بسیاری که در خصوص برنامه اختصاصی والیبالی ۵+۱ داشتیم، رویه‌ی متفاوت‌تری از سوی عوامل برنامه نسبت به گذشته شاهد باشیم. اما به نظر می‌رسد تأثیر سخن، فقط چند هفته کارآمد بوده، و به رغم چند قسمت خوب این‌بار برنامه کاملا یکطرفه به جانبداری و قضاوت پرداخت٬ و رفتاری دور از شأن و انسانیت به همراه داشت. رفتاری که در تمام آموزه‌های دینی شاهد نکوهش آن بوده‌ایم.

photo_2016-12-17_18-43-46

در نقدی که چندی پیش در مورد این برنامه داشتیم ، محکوم به تخریب و خط گرفتن و هدایت شدن از سوی جریانی خاص شدیم. حال آن که رسانه آریاورزش رسانه‌ای مستقل بوده و همیشه سعی بر آن دارد در راستای انتشار حقایق با حفظ شئونات و اخلاق و شأن انسانی گام بردارد.

حال سؤال ما از عوامل برنامه این است: برنامه‌ای که یک قسمت کامل را به تخریب شخصیتی یک انسان اختصاص می‌دهد نامش چیست؟ چنین برنامه‌ای که در آنتن زنده تلویزیونی سه ساعت تمام به ترور شخصیتی یک ورزشکار می‌پردازد و تلاش دارد او را انسانی عصبی و روان‌پریش جلوه بدهد، از کدام جریان خاص هدایت می‌شود؟ برنامه‌ای که ادعای اخلاق حرفه‌ای دارد و تلاش دارد اخلاق و رفتار حرفه‌ای را به بازیکنان یادآور شود، چگونه می‌تواند آبروی یک انسان را، نه صرفاً به خاطر قهرمان ملی بودنش، بلکه بابت انسان بودنش در رسانه ملی و مقابل دیدگان میلیون‌ها بیننده بریزد؟ آیا بهتر نبود دوستان اخلاق‌مدار ما با حفظ و رعایت اخلاق انسانی اگر مدرکی هم در دست دارند، آن را تحویل مراجع ذیربط بدهند که در خصوص آن تصمیم‌گیری شود؛ نه اینکه کاملا یکطرفه در آنتن زنده دادگاهی تشکیل داده و حکم دهند؟ مگر نه این است که دین مبین اسلام در خصوص حفظ آبرو بارها صحبت کرده و ریختن آبروی مؤمن را نکوهش کرده است؟ با وجود چنین برنامه‌ای دیگر کاملا واضح و مبرهن شد که چه کسانی خط می‌دهند و شاید می‌گیرند.

امام صادق (ع) در خصوص ریختن آبروی انسان فرمود: کسی که سخنی را به منظور عیب‌جویی و ریختن آبروی مؤمن نقل کند و بخواهد او را از نظر مردم بیندازد، خداوند او را از ولایتش بیرون کرده و به سوی ولایت شیطان می‌فرستد، اما شیطان هم او را نمی‌پذیرد. متأسفانه رسانه‌ای که خواستار اخلاق‌مداری در ورزش است در برنامه شب گذشته٬ خودش در این آزمون رد شده است.

از همان ابتدای رقابت‌های لیگ برتر شاهد حواشی مختلفی از سوی تمامی تیم‌ها و بازیکنان بودیم، اما تنها به یک اسم پرداخته شد: سعید معروف. در این مدت به حدی هجمه و حساسیت از سوی رسانه‌های مختلف بر روی پاسور تیم ملی والیبال زیاد بود، که گاهی موجب می‌شد به این نتیجه برسیم که نکند این همه حساسیت و گاهاً بزرگنمایی اتفاقات رخ داده صرفا به دلیل عدم تمایل وی به مصاحبه کردن و حضور در برنامه‌های تلویزیونی است!!! چه خوش گفت شهرام محمودی عزیز، علت این فاصله را در نحوه به نگارش در آوردن قلم‌هایتان جویا شوید، که قلم از هر تیغی بُرنده‌تر است. متأسفانه ما فکر می‌کنیم که به راحتی می‌توانیم وارد حریم آدم‌ها شده و از آنها هر درخواستی را داشته باشیم، همه ما انسانیم و حق این را داریم که انتخاب کنیم. یکی دوست دارد و انجام می‌دهد٬ و دیگری نمی‌خواهد خودش را درگیر رسانه کند.

[caption id="attachment_111960" align="aligncenter" width="898"]تصاویر مسابقه والیبال سایپا تهران و بانک سرمایه تصاویر مسابقه والیبال سایپا تهران و بانک سرمایه[/caption]

آریاورزش به هیچ عنوان مخالف اخلاق‌مداری در ورزش نیست، به شرط آنکه جانب اعتدال رعایت شده و تمامی ابعاد را در نظر بگیرد. برنامه‌ای که مدعی است پنج دوربین برای ثبت تمامی لحظات در زمین قرار داده است، مسلما خنده‌های هیستریک و نگاه‌های نامناسب سایر بازیکنان را هم ثبت کرده است. مسلما در بازی صالحین و سرمایه رفتار بازیکنان و فحاشی آنها به همدیگر و همینطور با داور بازی را ثبت و ضبط کرده است!! مگر آنکه هر پنج دوربین برای ثبت لحظه به لحظه حرکات سعید معروف باشد تا در نهایت هم همان یک لحظه موعود مورد نظر ثبت شود. در سال‌های اخیر ما شاهد پرخاشگری، عصبانیت، فحاشی، استرس و حاشیه بیشتر بازیکنان اعم ملی‌پوش و غیر ملی‌پوش بوده‌ایم. تلاش‌های بسیاری انجام داده تا بتوانیم برای رفع آن راه‌حلی تدبیر کنیم، اما متأسفانه همه مسئولین مربوط به جای حل کردن مسئله فقط به دنبال مقصر هستند و هیچ یک اشتباه و کوتاهی خود را قبول نمی‌کنند، و با سیاه‌نماییِ اتفاقات و مرکز قرار دادن یک بازیکن خاص در هر دوره، صورت مسئله را پاک می‌کنند تا خیالشان راحت شود.

آیا مقصر تمامی اتفاقات سعید معروف است؟ با حذف معروف تمامی مشکلات والیبال حل می‌شود؟

به فرض که سعید معروف را از میادین والیبال حذف کنیم، آیا دیگر در والیبال شاهد پرخاشگری نخواهیم بود؟ حواشی والیبال رفع می‌شود؟ مشکلات داوری از بین می‌رود؟ کسی به کسی توهین نمی‌کند؟ چه خوب است به جای اینکه بازیکنی را مورد هدف قرار دهیم، بنشینیم و شور بگذاریم که چرا آن معروف این معروف شد یا بهتر است بگوییم چرا آن معروف را این معروف کردیم و حتی امثال معروف‌ها، که در لیگ تعداد آنها کم نیست!!! متأسفانه برنامه‌ای که خواستار اخلاق‌مداری و برطرف کردن شبهه‌ها در لیگ والیبالمان است، نتوانست در بیان و اجرای خود، موضوع اصلی را خوب مطرح کند و با به انحراف کشیدن مسئله، از ناکجاآباد سر درآورد. فشار سنگین وارد شده بر لیگ را کم که نکرد هیچ، باری بس سنگین و مخرب‌تر را نیز بر داشته‌هایمان اضافه کرد تا بیشتر بر این نکته مُصِر شویم که پایه‌ریزی‌مان بسیار ناهموار بوده است. از این قبیل برنامه‌های جنجالی ورزشی قبلا در رسانه و در برنامه‌های ورزشی مختلف مشاهده کرده بودیم، ولی همیشه باید جایی برای بازگشت و حکم نهایی گذاشت، فرصتی برای حرف‌های طرف مقابل گذاشت تا آنها هم ذره‌ای تمایل به جواب دادن و پاسخگویی داشته باشند، ولی وقتی خود بریده و خود می‌دوزند و در یک برنامه زنده تلویزیونی، تاوان شرکت نکردن شخصی را در برنامه با ریختن آبروی او جبران می‌کنند و او را روان‌پریش جلوه می‌دهند٬ به نظر شما جای برای سخن گفتن باقی خواهد ماند؟!!

photo_2016-12-17_18-43-51

بدون آنکه شرایط حرفه‌ای را فراهم کنیم از بازیکن انتظار برخورد حرفه‌ای داریم، اما خودمان رفتار حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم.

فرهاد شاهمیری داور اول دیدار پیکان و سرمایه در مصاحبه تلفنی خود با همین برنامه عنوان کردند پیش از مسابقه به مسئولین برگزاری رقابت‌ها نسبت به شرایط سیستم ویدئو چک تذکر داده بودند، اما متأسفانه نسبت به صحبت‌های ایشان کوچکترین توجهی برای تست سالم بودن این سیستم نشد. مگر نه این که جناب شاهمیری به دلیل حضور در میادین بین‌المللی بسیار٬ تنها داوری است که نحوه کار کردن با سیستم ویدئو چک را می‌داند، حال چطور ممکن است برای برگزاری چنین بازی حساسی هیچگونه مشورتی با ایشان صورت نگیرد و از تجربیات وی استفاده نشود. ایشان در جای دیگری از صحبت‌هایشان اضافه کردند که در حین بازی سه نفر از پشت جایگاه با اهانت به وی تمرکزش را در امر داوری بر هم زدند.سؤال ما این است چه کسانی از برهم خوردن نظم داوری سود می‌برند؟ چرا عوامل برنامه با وجود هماهنگی آقای شاهمیری٬ در ابتدا از نمایش آن عکس امتناع می‌ورزیدند؟

photo_2016-12-17_18-43-32

چرا در چنین برنامه‌هایی که اسم کارشناسی را به یدک می‌کشد، به جای پرداختن به چنین حواشی و تخریب بازیکنان به مشکلات مالی شهرستان‌ها پرداخته نمی‌شود؟ چرا هیچ‌گونه بحث کارشناسی در مورد شرایط دشوار باشگاه شهرداری ارومیه به عنوان قطب والیبال ایران و اختلاف هوادارانش با مدیران باشگاه انجام نمی‌شود؟ در حالی که عوامل برنامه خودشان را دلسوز والیبال معرفی می‌کنند و اعتقاد دارند فرزندان ایران از قهرمانان ورزشی الگوبرداری می‌کنند، آیا نمی‌دانند رسانه و در رأس آن تلویزیون چه تأثیری بر روی شکل‌گیری شخصیت و تربیت فرزندان می‌گذارد؟ آیا فرزندان ایران زمین با تماشای برنامه دیشب باید تخریب شخصیتی هم‌نوعشان را اصل زندگی خود قرار دهند؟امیدواریم کارشناسان بزرگ والیبال به خصوص شخص رئیس فدراسیون و همچنین مسئولان رسانه تلویزیونی نسبت به این مسئله و ازبین بردن حرمت و آبروی یک انسان سکوت نکنند، که آبرو ارزشمندترین دارایی هر فردی است. کاش فقط یکبار تلاش می‌کردیم خودمان را در شرایط دیگران قرار دهیم و از زاویه دید آنها به قضایا نگاه کنیم، فکر می‌کنم آن وقت می‌شد خیلی از مسائل را حل کرد.

آریاورزش به عنوان عضوی از جامعه بزرگ والیبال نه به جانب‌داری و نه برای تخریب کسی قلم بر می‌دارد، تنها هدف این مجموعه پیشبرد خانواده والیبال است که سال‌ها افراد زیادی برای به اینجا رساندن آن تلاش کرده‌اند و در سال‌های اخیر که این ریشه نو پا در حال به بار نشستن است٬حیف است که با ناآگاهی افرادی که در این خانواده حضور نداشته و روزهای خوب و بد این جامعه را نچشیده‌اند به بیراهی برود. از همه شما جامعه والیبال اعم از اسپانسرها، مدیران، مربیان، بازیکنان، اصحاب رسانه، کارشناسان و تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و دلسوزانه تلاش بی‌دریغ دارند خواهشمندیم که نگذاریم چنین اتفاقی بیفتد، در کنار هم باشیم نه مقابل و یا پشت سر، تا بتوانیم در مسیر پیشرفت این خانواده گام برداریم.

iran-cuba-tamahsagar5