یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

📝 به گزارش اختصاصی آریاورزش، با شروع رقابت های لیگ برتر والیبال فصل دوم برنامه ۵+۱ به عنوان اولین و تنهاترین برنامه تخصصی تلویزیونی والیبال به روی آنتن شبکه شما رفت. این برنامه که سال گذشته با هدف کارشناسی بازی های انجام شده در لیگ برتر و پرداختن به مشکلات حاضر در والیبال ساخته شد ، ذهن تمامی مخاطبان و علاقمندان به والیبال را به یاد برنامه ۹۰ و مجری توانمندش عادل فردوسی پور انداخت، به گونه ای که پیش از پخش این برنامه از آن به عنوان ۹۰ والیبالی یاد میشد.

به عنوان یک فرد علاقمند به والیبال همیشه جای خالی چنین برنامه ای را برای پرداختن به اتفاقات والیبال احساس میکردیم و آرزویمان این بود که ای کاش ما هم برنامه ای مثل ۹۰ داشتیم. اما آنچه جمعه هفته گذشته ( ۲۸ آبان ۹۵) به روی آنتن رفت ، چیزی نبود که همیشه آرزویش را داشتیم. متأسفانه این قسمت از برنامه دستخوش اتفاقات ناخوشایندی بود که همان لحظه ته دلمان گفتیم ای کاش هیچوقت همچین آرزویی نکرده بودیم ، نه احترام دیدیم و نه...!! متأسفانه برنامه ای که شاهدش بودیم نه تنها رنگ و بویی از یک برنامه کارشناسی و فنی نداشت بلکه با صحبت هایی که در برنامه مطرح شد فقط تأسف ما را برانگیخت. تازه به وضوح فهمیدیم اینکه میگویند والیبال جا پای فوتبال گذاشته است یعنی چه؟

تصور میشد به دلیل پخش سری اول این برنامه در سال گذشته، امسال با کسب تجربه بیشتر سری دوم آن باکیفیت تر و قوی تر باشد و آیتم های متنوع تر و به روزتری در آن ببینیم. اما با پخش سه قسمت از این برنامه نه تنها هیچ کارشناسی فنی برای بازی ها صورت نگرفت بلکه تنها حاشیه دیدیم و حاشیه! پس از برنامه اخیر این سؤال به ذهنمان رسید که ۵+۱ قرار است برنامه ای اختصاصی با روند مخصوص به خودش باشد یا تلاش برای تبدیل شدن به بدلی از ۹۰ فوتبالی؟ با پرداختن بیش از حد به حواشی و دامن زدن به آن، مطرح شدن مسائلی که هیچ ارتباطی به بیننده ندارد و بحث نیم ساعته میان دو نفر پشت تلفن ، برنامه پربیننده و جنجالی نمیشود! چرا که ۹۰ قدمتی چندین ساله دارد و رهبر عادل و زبردستی چون فردوسی پور.

photo_2016-11-20_17-48-33

پرداختن به حواشی بازی ها بخشی از یک برنامه تخصصی است اما پرداختن بیش از حد به یک موضوع و یا یک فرد خاص نه تنها کمکی نمیکند،  بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت. آنچه بیش از هر چیزی در برنامه اخیر احساس میشد عدم مدیریت برنامه و ضعف در اداره مباحث بود. وقتی میان مهمانان برنامه بحثی صورت میگیرد که از محوریت موضوع به دور است وظیفه یک مجری اداره آن بحث است تا اجازه ندهد مهمانان پا را فراتر از موضوع اصلی بگذارند و به روی آنتن زنده به هر شکل و با هر لحنی با یکدیگر مباحثه کنند و فقط بیننده برنامه را از آنچه که میبیند و میشنود متأثر کند، وظیفه مجری این برنامه که سابقه ای چندین ساله در اجرای برنامه های تلویزیونی دارد ایجاب میکند که اجازه ندهد مباحث حاشیه ای شخصی که ارتباطی نیز به بیننده برنامه ندارد در برنامه زنده مطرح شود تا مهمانان درگیری های شخصی خودشان را جلوی دیدگان چند میلیون بیننده حل و فصل کنند، آقایان بهتر است بعضی از مسائل شخصیشان را رو در روی یکدیگر مطرح کنند تا آنتن زنده! وقت و زمانی که یک بیننده برای تماشای برنامه مورد علاقه اش میگذارد ، بیشتر از شنیدن چنین بحث های حاشیه ای می ارزد.تصویر زیر گوشه ای از واکنش های مردم به پخش این برنامه در صفحه اینستاگرام رسمی آن می باشد:

۲۰۱۶-۱۱-۲۰_۱۸-۰۳-۰۰

نکته دوم نحوه انتخاب کارشناسان برنامه است. در کدام برنامه تخصصی ورزشی برای بخش کارشناسی داوری، داوری که خودش آن بازی را قضاوت کرده ، عملکردش را آنالیز میکند؟ از چنین برنامه هایی انتظار می رود حداقل جانب اعتدال را رعایت کنند و با حفظ احترام به حقوق طرفین ، فرصت صحبت به طرف مقابل و دفاع از خواسته های خود را هم بدهند. نه این که کاملا یک جانبه و یکطرفه صحبت کنند. ظاهراً تجربه ناخوشایند جناب یزدان پناه و آقای کارخانه عوامل برنامه را بر آن داشت تا بحث دیگری به روی آنتن نبرند. وظیفه یک مجری هدایت مسیری است که برنامه در جریان آن قرار دارد، نه اینکه در جایگاه کارشناس داوری دعوت شده قرار بگیرد و به جای او در مورد صحنه های داوری اعمال نظر کند.

نکته سوم این است که پیشنهاد میشود برنامه مطابق با سرفصل آیتم هایی که ازسوی عوامل اعلام میشود پیش برود و به مسائل ریشه ای بپردازد، نه اینکه با بزرگنمایی کردن بعضی اتفاقات و  استفاده ابزاری از نام بازیکنی که این روزها تحت فشار رسانه ها است ، سعی در جنجالی شدن برنامه داشته باشد. عصبانیت، اعتراض به داوری و درگیری در زمین بازی مختص تمامی بازیکنان اعم از ملی پوش و غیرپوش است، نه فقط سعید معروف.در آخرین برنامه سرتیترهای زیر برای بررسی در برنامه در پیج اینستاگرام آن اعلام شد ولی تنها فقط به مواردی پرداخته شد و به مواردی که در تصویر زیر رنگی شده اند اصلا اشاره ای نگردید. حال سوالی که پیش می آید این است آیا این تیترها فقط برا جلب توجه قبل از آغاز برنامه اطلاع رسانی می شوند یا اینکه ... ؟!

۲۰۱۶-۱۱-۲۰_۱۸-۰۸-۱۶

 همه مشکلات والیبال ما سعید معروف نیست! [caption id="attachment_109468" align="aligncenter" width="900"]تصاویر مسابقه والیبال مسابقه پیکان تهران و ساپیا تهران تصاویر مسابقه والیبال مسابقه پیکان تهران و ساپیا تهران[/caption]

کاش به جای پاک کردن صورت مسئله و حساسیت بیش از حد به بازیکنی که این روزها مرکز توجه اهالی رسانه و خبرنگارها قرار گرفته است، آنهم در صورتی که او سکوت را انتخاب کرده یکسویه به قاضی نرویم و به جای اینکه مسائل را ریشه یابی کنیم ، همیشه بازیکن را مقصر اتفاقات به وجود آمده ندانیم. باید به این نکته توجه کرد که ما رسانه ها در ایجاد حواشی و گسترش آن چقدر نقش داریم؟

و چه عواملی موجب استرس و عصبانیت بازیکنان درون میدان میشود... باید ریشه مسائل را حل کرد نه ستاره کشی یا ستاره سوزی!!

هدف ما در این مطلب تخریب این برنامه نیست بلکه می خواهیم به عنوان رسانه ای محبوب در جامعه حرف دل اکثر کسانی که ما را همراهی می کنند را به گوش تهیه کننده گرامی و عوامل محترم برسانیم.سعی کردیم حرف هایی بزنیم که لازم هستند نه اینکه حرف های باب میل گروه یا دسته ای خاص !

حال قضاوت با شما...! منتظر نظرهای گرم شما خوانندگان عزیز هم هستیم