یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

یک لحظه خودتان را در این موقعیت قرار دهید. تصور کنید در جایگاهی هستید که می توانید بعضی از قوانین والیبال را تغییر دهید ، اولین چیزی که ممکن است آن را تغییر دهید چیست؟

به گزارش اختصاصی آریاورزش، یکی از منابع معتبر خارجی در گزارشی به این موضوع پرداخته است و با پرسش از برخی بازیکنان والیبال، از آنها خواسته تا بگویند اگر می توانستند تغییری در قوانین والیبال ایجاد کنند، کدام قانون را عوض میکردند؟ پاسخ های جالبی هم نسبت به این پرسش داده شد. بعضی از آنها به روشنی پیشنهادات تازه ای را برای مدت زمان بازی ارائه دادند، اما اکثر بازیکنان در مورد خطای لمس تور صحبت کردند.

بر اساس این گزارش آریاورزش، ظاهرا قانون جدیدی که فدراسیون جهانی والیبال نسبت به خطای لمس تور اعمال کرده ، بازیکنان را در حین بازی دچار مشکل کرده است. حتما والیبال دوستان می دانند که پیش از این تنها نوار هفت سانتی متری بالای تور خطا محسوب میشد، اما بر اساس تازه‌ترین تغییراتی که FIVB بر روی قوانین ایجاد کرده است هرگونه برخوردی به کل تور خطا به حساب می آید. این تغییر شاید در نگاه اول کار قضاوت را برای داوران والیبال راحت تر کرده باشد اما بازیکنان از این قانون ناراضی هستند. با هم نگاهی به پاسخ چند تن از بازیکنان دنیای والیبال می اندازیم.

رابین کرایف بازیکن هلندی باشگاه ایموکو والی: " خب، جداً دوست دارم قانون تور را به حالت قبل برگردانم، یعنی زمانی که بازیکنان اجازه داشتند قسمت پایینی تور را لمس کنند. از زمانی که این قانون عوض شد تا به الان موقعیت های احمقانه و خنده دار خیلی زیادی دیدم که خطای تور اعلام شد ، آن‌هم تنها به این دلیل که گوشه پیراهن بازیکن به تور اصابت کرده است."

grand-prix2016-china-netherlands-2

گوکهان گوک‌گوز بازیکن آرکاس اسپورت ازمیر ترکیه:" ۳ ست ۳۰ دقیقه و هر تیمی که ۲ ست را برنده شود بازی به نفع آن اعلام شود و برد به نفع آن در جدول ثبت شود. هر ست تنها یک تایم اوت داشته باشد و برای بازی هایی که هر تیم ۱ ست برنده شده باشد و بازی به ست پایانی کشیده شده باشد به هر دو تیم ۱.۵ امتیاز داده شود و برنده ۳ امتیاز کامل بگیرد. اینها مواردی است که من اگر میتوانستم ایجاد میکردم. اما اگر بخواهم دلیلم را بگویم این است که من فکر میکنم بازی ها به خاطر تایم اوت های اضافه بیش از حد لازم متوقف میشوند. اگر بخواهیم در نظر بگیریم که هر مربی از تمامی وقت های استراحتش استفاده کند ، بازی در مجموع شش مرتبه متوقف میشود که خیلی زیاد است.

[caption id="attachment_51172" align="aligncenter" width="776"]تصاویر مسابقه آرکاس ازمیر و مارک یونیون در هفته دوم جام قهرمانان والیبال اروپا ۲۰۱۵-۲۰۱۶ تصاویر مسابقه آرکاس ازمیر و مارک یونیون در هفته دوم جام قهرمانان والیبال اروپا ۲۰۱۵-۲۰۱۶[/caption]

مایکا کریستین سن: " به نظرم سوال خیلی سختی است چون نمی‌دانم واقعا در چه حدی می‌شود قوانین را تغییر داد ولی اگر در دست من باشد سعی میکنم قانون خطا گرفتن پاس یک دست در بعضی مواقع را حذف کنم چون بعضی وقت‌ها مخصوصا بعد از دفاع کردن موقعیت توپ به نحوی می‌شود که پاس تک دست ممکن است به شکل خطای حمل توپ به نظر بیاید و داور واکنش نشان دهد. ولی اگر بخواهم کلی صحبت کنم به نظر من قوانین والیبال در حال حاضر خیلی عالی هستند."

olympics-men-canada-usa48

میا یرکوف، بازیکن تیم بانوان کرواسی: "سؤال بسیار خوبی است، در حقیقت اولین کاری که انجام میدهم خطای تور است. بله این خوب است که بازیکنان اجازه نداشته باشند نوار بالای تور را لمس کنند اما بخش زیرین تور بهتر است مجاز باشد. در اینصورت بازی بسیار پویاتر و تهاجمی تر میشود. من فکر میکنم بهتر است هنگام دفاع و بلاک کردن بازیکنان بتوانی از بخش میانی و پایین تور استفاده کنی. دومین چیزی که تغییر میدهم نحوه استتار است که باید به روز شود. راه های خیلی زیادی وجود دارد برای اینکه دید بازیکن را برای دریافت بپوشاند و هیچکس خطا نمیگیرد. بعلاوه با این تورهای جدید والیبال و تبلیغات روی آن دید بازیکن را او میگیرد. هدف از قوانین این است که زمان بازی کردن را بهتر، با کیفیت بالاتر و امن تر کند."

vvv

آرون راسل بازیکن تیم ملی آمریکا و باشگاه پروجا ایتالیا: "قانون تور را به همان چیزی که چند سال پیش بود تغییر میدادم، زمانی که برخورد به زیر تور تخلف نبود مگر اینکه دخالتی در جریان بازی ایجاد کند."

usa-brazil in olempyc rio 20161