پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

آرام جوشن / فاطمه یاری: به گزارش اختصاصی آریاورزش مارکو ایوویچ دریافت کننده صربستانی الاصل تیم لهستانی آسه‌کو رسوویا متولد «۱ دی ماه ۱۳۶۹» می‌باشد و با بلندای قامت ۱۹۴ سانتی‌متر، طی سالهای اخیر درخشش فوق‌العاده‌ای در سطح ملی و باشگاهی داشته است. اما اینکه او چگونه به یکباره به عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ جهانی دست یافت و نامش به یکباره بر روی زبان‌ها افتاد شاید برای همه جای سوال باشد و بخواهند که راز موفقیت این بازیکن ۲۶ ساله صربستانی را دریابند.

 شاید در ابتدا بتوان به دو نکته قابل ملاحظه اشاره کرد: نخست اینکه وی به چهار زبان زنده دنیا مسلط است(فرانسه، انگلیسی، صربستان، لهستانی) زبان‌هایی که او بواسطه حضور در باشگاه‌های این کشورها مصمم به یادگیری آن شده است. و نکته دوم اینکه او همه قراردادهای باشگاهیش را یک ساله منعقد می‌کند و تنها امسال را مجدد به آسه کو رسوویا بازگشت.این خود نشان می‌دهد که مارکو سطح و سبک والیبال‌ کشورهای مختلف را به خوبی می‌شناسد. حال برای اینکه با این ستاره صرب‌ها بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید:

marko-ivovic-2

خودش می‌گوید دلیل والیبالیست شدنش را در سوالی می‌داند که در ۱۲ سالگی از وی پرسیده شد و آن هم این بود که به چه رشته‌ای علاقه‌مند است؟ او بعد از اینکه جواب مشخصی برای این سوال در ابتدا نیافت و نتوانست تصورات کودکانه‌اش را به خوبی سر و شکل دهد روزها و شب‌ها در ۲ راهی فوتبال و والیبال مانده بود، مارکو در بخشی از خاطرات کودکی‌اش می‌گوید وقتی در "لیگ" (یک شهر کوچک با جمعیت ۳۰۰۰ نفری در صربستان) بزرگ می‌شوی و می‌خواهی ورزش اصلی‌ات را انتخاب کنی، انتخاب‌هایت به یک فوتبال سطح پایین و یک باشگاه والیبال که عضو ثابت دسته دوم باشگاهی است محدود می‌شود. باشگاه والیبالی بنام اسپارتاک که در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد و موفقیت بزرگی تا ده سال پیش بدست نیاورد است. اما مردم آن را بیشتر برای به رسمیت شناخته شدن حقوقشان به راه انداحتند.بر اساس این گزارش آریاورزش، خانواده ایوویچ جایگاه ویژه‌ای در تاریخ اسپارتاک دارد. دو برادر او بوبان که بهترین مدافع این باشگاه بود و زوران یکی از دریافت کننده های موفق این تیم؛ مدتها برای این باشگاه توپ زدند و پدر آنها نیز قبلا بازیکن و الان یکی از عوامل اجرایی تیم است.

marko-ivovic-1

" مارکو چرا میخوای والیبال بازی کنی؟" این سوالی بود که پدر مارکو با پسرش در موردش زیاد بحث می‌کرد و همچنین نظر مارکو در خصوص پیوستن به باشگاه محلی شهر.

 و مارکو در پاسخ به او یک ادعای بزرگ داشت: "برای رفتن به تیم ملی"

و همان هم شد و مارکو کارش را از اسپارتاک شروع کرد. پدرش معمولا با او تمرین می‌کرد. و همین موضوع موجب شد مارکو با شور شوق برای جمع کردن توپ بزرگترها به اطراف بدود. از همان زمان مشخص بود که عشق به والیبال کاملا در خون و وجودش ریشه دارد. اولین بار در هفت سالگی والیبال را تجربه کرد اما آنقدر کوچک بود که پرتابش از خط سرویس به تور نمی‌رسید آن زمان اسم مستعارش "مالی" بود که هنوز هم در شهرشان به همین نام ملقب هست. وقتی به سنی رسید که کار را جدی ادامه دهد تمرکزش را روی تکنیک‌های مربوط به پست اولیه‌اش (پشت خط‌زن) گذاشت جایی که تا ۱۶ سالگی در همان پست بود. او تا سال ۲۰۰۷ از پشت خط‌زن های تیم شهرش بود ولی بعدها در تصمیم مشترکی با پدر و مربی اش از این تیم جدا شد و این تصمیم، کلید موفقیت‌های او بشمار می‌رود.

marko-ivovic-7 مالی در پست خودش فوق‌العاده ظاهر شد با قد ۱۹۳ سانتی‌متر پرشی بیش از ۳۰۵ سانت داشت. آن روزها تصور پرش ۳۶۵ سانتیمتری به زبان ساده بود اما مارکو بالاخره موفق شد به این ارتفاع اسپک دست یابد. برای مثال ولادیمیر گربیچ در بهترین روزهاش ۳۶۰ سانت پرش داشت و تا به این لحظه یکی از رکوردهای جهان والیبال به حساب می‌آید.

marko-ivovic-1 مارک در همان سال برای اولین بار در سوپرلیگ قرار گرفت. اما تغییر موقعیت از یک باشگاه محلی به لیگ برتر در سن بلوغ عواقب خودش را داشت.مارکو همچنین پستش را نیز به دریافت‌کننده تغییر داد، کاری که بعدها برای او یک چالش جدید شد چون دریافت سرویس در بالاترین سطح آسان نیست.بر اساس این گزارش آریاورزش، تمایل باورنکردنی برای حرکت به جلو مهمترین ویژگی است که یک ورزشکار برای رسیدن به اوج به آن نیاز دارد و ایوویچ این ویژگی را داشت و تمرینات زیادی در این خصوص انجام می‌داد. نتیجه این سخت کار کردن هم بدست آوردن عنوان بهترین دریافت کننده در لیگ جهانی بود.

استارت موفقیت‌های او با قهرمانی تیمش در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و رویای پیوستنش به تیم ملی در سال ۲۰۱۳ محقق شد و پس از آن لژیونر شد.  اولین بازی خودش را مقابل کوبا در رقابتهای لیگ جهانی انجام داد و در همان سال اولین مدال ملی‌اش را کسب کرد و صربستان در جایگاه سوم قهرمانی اروپا قرار گرفت. قبل از آن هم چندین بار در اردوهای آماده‌سازی تیم ملی حضور داشته در حالی که جالب است بدانیم او هیچوقت به انتخابی‌های نوجوانان و جوانان دعوت نشده است و به یکباره سر از تیم ملی بزرگسالان در آورده است.

marko-ivovic-5

او در همه باشگاه‌های خارجی جزو بازیکنان شاخص بود منجمله بلوگوری بلگرود روسیه که حقیقتا در آنجا یک ستاره بشمار میرفت. نکته مهم حضورش در این باشگاه این بود که این تیم بزرگ تنها یک بازیکن خارجی دیگر داشت (دراگان تراویسا) اما علیرغم بازی منحصر بفردش در این تیم از وی تقدیر نشد.

photo_2016-10-31_21-52-10 اما اوج موفقیت‌های این ستاره جهان والیبال قهرمانی صربستان در لیگ جهانی ۲۰۱۶ دانست. مارکو در این مورد می‌گوید:

«ما کشور بزرگی از نظر جمعیت نیستیم. از ورزشکارانمان می توان فهمید که ما قلب بزرگی برای جنگیدن داریم. فکر کنم که ما شجاعت را در ژنمان داریم و این بیشتر به این دلیل است که کشور ما در تاریخ با مشکلات زیادی مواجه بوده است و ما در گذشته مجبور به جنگیدن بودیم. علاوه بر آن، ما کشور ثروتمندی نیستیم و شرایط بازی کردن مانند سایر تیم ها را نداریم. و این به وضوح روشن است. اگرچه برخلاف محدودیت‌های مالی که با آن مواجه هستیم، در وجودمان چیزی داریم که به ما این اجازه را می‌دهد که شجاعانه بازی کنیم و در بازی‌های گروهی روی آن حساب کنیم. ما می‌دانیم که می‌توانیم تمامی تیم‌های خوب دنیا را شکست دهیم.»

IVOVIC Marko1

گرچه ایوویچ بعنوان ارزشمندترین بازیکن رقابتهای لیگ جهانی ۲۰۱۶ انتخاب شد اما او معتقد است:

"مردم این مدالها را زود فراموش می‌کنند مهم بچه‌های نسل جدید هستند که این قهرمانان ملی را می‌بینند و انگیزه پیدا می‌کنند که میشود آنها هم موفق شوند."

marko-ivovic-6

در پایان نگاهی اجمالی خواهیم داشت به عناوین و باشگاه‌هایی که او در آنها حضور داشته است:

باشگاه‌ها: ۲۰۱۶-۲۰۱۷: آسه‌کو رسوویا ( لهستان) ۲۰۱۵-۲۰۱۶: بلوگوری بلگرود ( روسیه) ۲۰۱۴-۲۰۱۵: آسه‌کو رسوویا ( لهستان) ۲۰۱۳-۲۰۱۴: پاریس والی (فرانسه) ۲۰۱۲-۲۰۱۳: مالیه (ترکیه) ۲۰۰۹-۲۰۱۲: ووی وودینا (صربستان)

عناوین:

حضور در فینال لیگ جهانی

حضور در فینال لیگ قهرمانان

۲۰۱۴-۲۰۱۵ قهرمان لیگ لهستان

۲۰۱۴ قهرمان مسابقات باشگاهی یوروکاپ و ارزشمندترین بازیکن مسابقات

۲۰۱۴ ارزشمندترین بازیکن لیگ فرانسه

۲۰۱۳ برنز قهرمانی اروپا

۲۰۱۲-۲۰۱۳ بهترین امتیازآور پست ۴ لیگ ترکیه

[gallery link="file" ids="59046,108521,108522,108529,108526"]